طرح پيشنهادي بنده و برخي ديگر اين بود كه با توجه به وجود زيرساختهاي اينترنتي ميتوان براي هر خانوار سبد انرژي تعريف كرد و اين ايده را از بنزين آغاز كرده سپس اقلام ديگر مثل گازوييل، گاز و برق را به مرور به آن اضافه كرد.
اگر مؤسسهای نظرسنجی میکند، نباید آن را در اختیار جمع محدودی بگذارد که به قول قرآن «نومن ببعض و نکفر ببعض» شوند، هرچه را که دوست داشتند منتشر کنند و هرچه را که دوست نداشتند مسکوت بگذارند.
نظام سياستگذاري و تصميمگيري در ايران در برخي از موارد به شدت دوگانه رفتار ميكند. اگر شما بخواهيد يك طرح كشاورزي يا صنعتی محدود را احداث كنيد براي موافقت و صدور مجوز، درخواست يك طرح ارزيابي اقتصادي ميكنند ولي همين نظام تصميمگيري هنگامي كه قرار است خودش و از سرمايه مردم طرحهاي بسيار بزرگ را انجام دهد، كمترين ارزيابي را انجام نميدهد و چه بسا كل ...
واقعیت این است که هیچ کشوری نمیتواند حقوق بشر را عامل تعیینکننده و اصلی در سیاست خارجی خود قرار دهد. و در بسیاری از موارد که ظاهراً به مسائل حقوق بشری توجه میشود، متأثر از موضوع منافع ملی است که با پوشش حقوق بشری طرح میشود.
در فضاي كنوني كشور عدالت و حقيقت قرباني رقابتهاي سياسي و فرقهگرايي سياسي ميشوند و حتي مردم نيز چندان اعتمادي به اين بازيهاي سياسي ندارند. زيرا مبارزه اصيل با فساد و ظلم و بيعدالتي با گرايش فرقهاي به كلي تفاوت دارد.
يكي از مسائل مهم كه در جريان مدير آمدنيوز براي هر كس مهم است تحت حمايت بودن او از سوي كشورهاي غربي است. كسي با پناه دادن به پناهندگان مخالف نيست و آن عملي انساني است، ولي اقدامات وي در هيچ چارچوب قابل قبول اخلاقي و حقوقي نميگنجيد و با هيچ معياري، مصداقي از آزاديخواهي و اخلاقي محسوب نميشد، سهل است كه ضد آن بود.
آنچه كه فتواي رسمي است و در ايران از طرف رهبري اعلام ميشود نيز مستلزم تبديل شدن به قانون است و از ابتداي انقلاب اين قاعده مورد نظر شوراي نگهبان بود. ولي فتاواي غير از ولي فقيه صرفا براي مقلدان اعتبار دارد و براي نظامات اداري و ساير افراد حجيتي ندارد.
سياستمداران ما در بسياري از مواقع مسووليت سياستمداري را به عهده نميگيرند و از موضع دانشمندي سخن ميگويند. سياستمدار كاركشته كسي است كه حرف دانشمندان را ميشنود.
اسرائیل در چارچوب جدید فاقد امنیت به معنای کلاسیک آن خواهد بود و با شیوههای گذشته نمیتواند امنیت خود را تأمین کند. بسیاری از نقاط اسرائیل حتی ۵۰ کیلومتر عرض یا عمق ندارند.
در منطق رسمی قضیه فرق میکند. این منطق معتقد است که خرید و فروش باید شرعی باشد ولی اگر قرار است دادگاه و حکومت حامی معامله و ضامن آن باشند، خریدار موظف است این کار را بهصورت رسمی انجام دهد و حکومت مسئولیتی دربرابر کمتوجهی خریدار به این مسأله ندارد و هر کس که سند رسمی دارد، آن را معتبر میداند.
تفاوت ماندلا و موگابه در این است که موگابه شاخهای را که روی آن نشسته بود از بیخ برید و خودش هم با شاخه سقوط کرد، ولی ماندلا نه آن را برید و نه روی آن لانه کرد! و مردم آفریقای جنوبی را به گذشته خویش و به سرمایه تاریخی و مبارزاتی خود بدبین نکرد.
نتایج مطالعه هزینه و خانوار شهری و روستایی ایران در سال 1397 نشان میدهد که ضریب اِنگِل در مناطق شهری از ۲۳/۳ در سال 1396 به ۲۴/۱ در سال 1397 رسیده است. یعنی به طور عمومی وضع اقتصادی نامناسبتری پیدا کردهاند.
نظامي كه مردم را در موقعيتهاي گلخانهاي نگهداري ميكند. نظامي كه تعهدات اخلاقي را زايل ميكند و نظامي كه حس خوشبيني را به بيگانگان نزد مردمش تقويت ميكند. چنين نظامي حق ندارد كه پس از سقوط طلبكار شود، زيرا مسوول و بدهكار اصلي اين فرآيند تلخ و فاجعهبار است.
همه ميدانند كه جايگاه حرفهاي و مسووليتي اين دو نفر در بالاترين سطح فقهي و حقوقي بوده است. كساني كه در اين سطوح هستند، بايد واجد ادبيات فقهي و حقوقي باشند و بهشدت از ادبيات عامه و سياسي و جدلي پرهيز كنند.
بايد گفت كه اگر صداوسيما و رسانه ملي در آن زمان آزادي عمل داشت و يك رسانه واقعي بود، نه از بيان آن انتقاد ترسي به خود راه ميداد و نه اجازه ميداد كه مسوول دستگاه قضا چنين بيمحابا يكهتازي كند و نه دادستان شهر به خودش حق ميداد كه به فوريت امتثال امر كند و براي يك مجري خبرگوي تلويزيوني به اين سرعت احضاريه صادر و مطابق آنچه كه در برنامه افشا شد، قصد ...
بنابراين تحريم شدن آقاي ظريف هيچ نقطه قوتي براي راهبردهاي مبتني بر گفتوگو محسوب نميشود. چون در نهايت به بسته شدن اين راه ختم شده است و اين يك شكست است و نه موفقيت. خروج امريكا از برجام و زمينگير شدن آن توافق، نيز يك شكست است.
بسياري از رفتارها بد و ناپسند و گناه هستند كه قرار نيست از طريق جرمانگاري و قاضي و پليس حل و فصل شوند. اين براي جامعه ايران نقطه منفي است كه پليس درصدد بازداشت خانمي باشد كه حجاب او مطابق قانون قابل قبول نيست ولي كساني كه در محل حاضر هستند در مواجهه او با پليس از او حمايت كنند.
مقاومت در برابر دوش حمام، بلندگو، گوجهفرنگي و... هر كدام خواندني است. البته امروز كه دهها سال از آن رويدادها گذشته، اين مسائل برايمان حل شده از اين رو آن چالش را چنين خندهدار ميبينيم، شايد اگر كسي هم انفعال و پذيرشهاي آني در برابر مظاهر تمدن را برشمارد تا همين حد دچار تعجب شويم
از نحوه دفاع و بازتاب ماجرا نيز دفاع نميكنم و حتي نامهاي را كه بسياري از دوستان عزيز در رد حكم دادگاه نوشتند، امضا نكردم و آن را مفيد نميدانستم و نميدانم و معتقدم كه پرداختن به اين مساله هيچ كمكي به بهبود فضاي سياسي كشور نميكند. موضوعي كه چنين تنشزا باشد، به طور قطع در دايره كوشش سياستمدارانه قرار نخواهد گرفت.
به نظر ميرسد كه دستگاه قضايي ميتواند در جهت زدودن ابهام و ايهام از مواد قانوني آستينها را بالا بزند، ولي پيش از آن نيز با برخوردهاي منصفانه و به دور از تبعيض ميتواند به بازسازي اعتبار اين قوه مهم اقدام كند.